پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118346
دلايل حذف شير از سبد غذايي خانواده‌ها
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1786

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر فرزاد پاک نژاد رئيس مرکز تحقيقات کشاورزي دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج، در بيان برخي از چالشهاي موجود در بازار عرضه و مصرف شير اظهارداشت: يکي از علل حذف شير از سبد غذايي خانواده ها مربوط به سياستهاي قيمت گذاري شير خام و نرخهاي عرضه در بازار است.

 

وي افزود: دولت، کنترل کافي بر قيمت نهاده هاي توليد محصولات کشاورزي و دامي ندارد و تغييرات غير منطقي قيمت نهاده هاي کشاورزي موجب افزايش بهاي تمام شده محصولات کشاورزي و دامي مي شود. از سوي ديگر دولت با رويکرد حمايت از مصرف کننده اقدام به کنترل و کاهش قيمت محصولات کشاورزي و دامي مي نمايد که اين امر موجب شده تا توليد برخي از محصولات، مقرون به صرفه نبوده و در نتيجه ميزان توليد کاهش يابد.

 

رئيس کنگره ملي سلامت غذا افزود: در حال حاضر ميزان توليد شير خام در کشور به حدي پايين است که صنايع لبني، شير توليد شده را با هر کيفيتي خريداري مي کنند و دامداران براي فروش نيازي به ارتقاء کيفي ندارند. اين امر باعث ايجاد شايعاتي در جامعه شده مبني بر اينکه شير توليدي در صنايع کشور ناسالم است و مضر تلقي مي شود که البته اين موضوع صحت نداشته و صنايع لبني کشور حائز شاخصهاي بهداشتي قابل قبولي بوده و وزارت بهداشت نيز کنترل خوبي در اين حوزه دارد. از سوي ديگر افزايش اجتناب ناپذير قيمت شير و فرآورده هاي لبني که نتيجه کاهش توليد نسبت به تقاضا است، موجب گرديده تا سرانه مصرف شير و محصولات لبني کشور کاهش يابد.

 

وي اظهار داشت: بازار رقابت کامل در صنايع غذايي مي تواند در مرور زمان تمامي قيمتها را تعديل نموده و کيفيت را نيز افزايش دهد که هم به نفع توليد کننده و هم به نفع مصرف کننده خواهد بود. در واقع رويکرد حمايت دولت از مصرف کننده که صرفاً جنبه اقتصادي را مد نظر قرار مي دهد، منجر به کاهش سطح کيفي محصولات غذايي شده و از اين حيث در تقابل با مفهوم حمايت از مصرف کنندگان است و سلامت جامعه را به خطر مي اندازد.

 

پاک نژاد ادامه داد: آمارها نشان دهنده اين موضوع است که در سالهاي اخير مصرف دارو به شدت افزايش يافته ولي مصرف مواد خوراکي مفيد نظير شير، تخم مرغ و لبنيات رو به کاهش است. اين آمارهاي معني دار زنگ خطري است مبني بر اينکه جامعه از پيشگيري به سمت درمان حرکت مي کند.

 

دکتر مريم معرفي دبير اجرايي کنگره ملي سلامت غذا نيز از پانل تخصصي شير و فرآورده هاي لبني در برنامه کنگره ملي سلامت غذا خبر داد و ابراز اميدواري کرد که استقبال خوب مسئولين دولتي و نمايندگان مجلس و بخش خصوصي از دعوت کنگره، نويد بخش مباحثه سازنده ميان مسئولين و توليد کنندگان و صاحبان صنايع در امر سلامت جامعه خواهد بود.

 

وي با اشاره به تمديد زمان پذيرش مقالات علمي تا بيستم مرداد ماه جاري، از تمامي پژوهشگران، نخبگان، دانشجويان و فعالان حوزه تغذيه و سلامت دعوت نمود تا با ارسال مقالات خود به هيئت علمي کنگره از اين فرصت پژوهشي بهره گيرند.

 

علاقه مندان مي توانند به وب سايت کنگره به آدرس www.nfs2014.ir مراجعه نمايند.

منبع: دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html